Apa itu jeet kune do?

Dalam salah satu tempat Bruce Lee di acara televisyen Longstreet, James Franciscus bertanya Bruce Lee, "Apa yang anda menyebutnya hal yang anda lakukan" Bruce selanjutnya menjelaskan bahawa nama itu ia telah diberikan kepada pendekatan sendiri untuk seni bela diri? Adalah Jeet Kune Do. Diterjemahkan dari Kantonis, jeet bermaksud "menahan" atau "berhenti. Kune bermaksud "tinju", dan lakukan adalah "jalan" Dalam bahasa Inggeris kemudian., Jeet Kune Do "Jalan Fist menahan."

Selama bertahun-tahun, ada banyak perdebatan atas nama Jeet Kune Do. Apakah gaya atau falsafah? Apakah berdasarkan seni bela diri Timur atau Barat? Bruce Lee sendiri dikutip mengatakan "itu hanya nama" Tapi., Tentu saja, ia harus mempunyai beberapa cara yang merujuk pada teknik dan strategi yang dia gunakan.

Kisah tentang bagaimana ia datang untuk mengembangkan teknik tersebut bermula pada tahun 1964 ketika Bruce mengajar seni bela diri tradisional China chun sayap di sekolahnya di Oakland, California. Bay Area pengajar kung fu, Bruce tidak senang bahawa mengajar pelajar non-China, yang dihantar Wong J. Man dari Hong Kong ke Oakland dengan ultimatum: sekolah menutup atau membuang ke bawah. Tantangan, tentu saja, bertemu di sana di tempat, dan dua berhadapan, tapi pertarungan yang Bruce merasa seharusnya berlangsung selama lebih cepat sebuah menyeksa tiga minit. Dia menyedari bahawa walaupun beliau telah berjaya ditiadakan penantang, seni tradisional tidak seefektif ia ingin mereka berada dalam situasi nyata.

Pada titik ini, Bruce bisa saja mengambil jalan keluar yang mudah dan dilanjutkan dengan seni klasik. Dia bisa saja meluncur pada reputasi dan kemenangannya atas Wong J. Man. Sebaliknya, ia melemparkan keluar tahun belajar chun sayap dan terjun ke seni bela diri lain meneliti. Dia membaca ribuan buku tentang sistem pelbagai pertempuran, namun sebahagian besar buku di perpustakaan peribadinya entah pagar atau tinju tajuk. Ini adalah buku yang paling banyak digarisbawahi dan dijelaskan oleh Bruce. Ini adalah seni yang paling tunduk pada pengawasan-Nya. Dan seni Barat membentuk fondasi Jeet Kune Do.

Sementara Bruce Lee dianalisis gaya melawan banyak, ini tidak bererti ia dimasukkan semua ke dalam gudang senjata-nya. Yang membawa kita kembali kepada soalan Franciscus James: "Apa yang anda menyebutnya hal yang anda lakukan?" Hujah apakah atau tidak JKD adalah gaya samping, Jeet Kune Do merupakan nama yang Bruce Lee memberi dengan teknik pertempuran dan strategi dia mengembangkan dan melaksanakan. Itulah yang ia lakukan-bagaimana ia paling efisien dengan menggunakan tangan, kaki, berat badan, taktik, dan undang-undang-undang-undang fizik-untuk melawan. Benar, ada prinsip-prinsip falsafah yang memandu sisi fizikal dari JKD, tapi kita tidak boleh lupa bahawa JKD adalah tentang lakukan, tentang tindakan-tindakan yang sangat khusus.

tindakan itu terdiri daripada teknik JKD yang dibangunkan oleh Bruce Lee sendiri. Berlawanan dengan kesalahfahaman umum, Bruce Lee tidak hanya memuat teknik dari berbagai seni dan membuangnya bersama-sama. Ia belajar dan diuji unsur yang sangat khusus, dan pada dasarnya, ini adalah elemen dari hanya dua pagar seni-Barat dan tinju. sikap Jeet Kune Apakah itu, gerak kaki, dan titik strategik utama datang dari pagar. Sebuah prinsip utama dalam pagar, hit-stop, pada dasarnya adalah senama JKD-jalan menahan kepalan. Idea bahawa anda boleh menguruskan lawan sehingga anda akan dapat menahan dia di yang paling rentan di negara-serangan-adalah pusat dari karya-karya penulis Aldo pagar Nadi dan Julio Castello Martinez, keduanya dikutip besar-besaran di tao Bruce Lee Jeet Kune Do.

Untuk mekanik tubuh dan generasi maksimum kuasa, Bruce berpaling ke peninju Edwin Haislet, Jack Dempsey, dan Jim Dricsoll. Sekali lagi, ketiganya memiliki banyak dikutip dalam tulisan-tulisan Bruce. tusukan JKD's menegak-tangan, keselarasan, permukaan mencolok, putaran pinggul, dan urutan rantai kinetik semua berasal dari tinju.

Bahkan dengan pengaruh berat daripada kedua-dua sukan, Namun, penting untuk dicatat bahawa JKD bukanlah pagar atau tinju. Untuk menjelaskan hal ini secara teknikal akan di luar lingkup rencana ini, tetapi penting untuk diingat bahawa Bruce tidak pernah mengangkat teknik grosir dari seni lain demi mengumpulkan teknik baru. Setiap senjata tunduk pada analisis saintifik, diubahsuai, dan diuji dalam situasi pertempuran.

Untuk tujuan moden kita hari, Jeet Kune Do merupakan nama yang sekarang kita gunakan untuk menggambarkan mereka teknik dan strategi yang dibangunkan dan Bruce Lee lebih penting, bekerja, selama hidupnya. Tentu saja, ia akan terus memperbaiki gudang senjata JKD, mengubahsuai hal-hal tertentu, membuang orang lain. Tapi itu tidak bagi kita untuk memutuskan. Sebagai delineasi lebih lanjut dan untuk tujuan sejarah, untuk memelihara seni Bruce Lee dan sumbangan dia dibuat untuk seni pertempuran, orang-orang teknik yang berasal dari sumber-Bruce Lee-kini jatuh di bawah Jun Fan Jeet Kune Adakah nama.

0 komentar:

Posting Komentar